- Een groot deel van de Nederlandse autobezitters is zich niet bewust van de mogelijke kosten bij schade wanneer zij hun auto uitlenen.
- Consumentenadviseur Pricewise berekent dat een daling van de no-claimkorting autobezitters tot zo’n 290 euro per jaar kan kosten.
- “In sommige gevallen is de schade goedkoper dan de extra premie. Dan loont het om deze zelf te betalen”, aldus Pricewise-CPO Mark van Zelst.
Verdere coronaversoepelingen zijn onderweg. Daardoor komen vakanties in beeld en wordt er vaker een beroep gedaan op Nederlandse autobezitters.
Ruim een derde van hen geeft zijn auto weleens aan een ander mee, meldt consumentenadviseur Pricewise. Maar meer dan de helft weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener.
Dat blijkt uit onderzoek van Pricewise, in samenwerking met veldwerkbureau Panel Inzicht, die de verzekeringskennis van 1.000 respondenten testte.
Volgens de consumentenadviseur riskeren auto-uitleners bij schade kosten die kunnen oplopen tot wel 290 euro per jaar. Dat komt door een daling in het aantal schadevrije jaren.
Degene die de auto leent is te allen tijde – mits hij of zij bevoegd is om te rijden – verzekerd via de autoverzekering van de autobezitter, zegt Pricewise-CPO Mark van Zelst. “Een autoverzekering is niet persoonsgebonden, maar sluit je af op je kenteken.”
“Dat is ook de reden dat gemaakte schade invloed heeft op de premie van de auto-uitlener en niet op die van de lener”, voegt hij eraan toe. “Als de ander met jouw auto schade rijdt en jij deze schade claimt bij de verzekeraar, kun je flink meer premie gaan betalen door een daling in het aantal schadevrije jaren.”
Bij een claim ga je er altijd vijf treden op achteruit, ongeacht de hoogte van de kosten. Uitgaande van het Nederlands gemiddelde van zeven schadevrije jaren, berekent Pricewise dat de extra premie bij schade kan oplopen tot een kleine 300 euro. Dat komt door een daling van de maandelijkse no-claimkorting.
Niet declareren kan goedkoper zijn
“In sommige gevallen is de schade goedkoper dan de extra premie, door een lagere no-claimkorting. Dan loont het om deze zelf te betalen”, aldus Van Zelst.
Ook wijst hij erop dat je met een WA-plus of WA-verzekering enkel verzekerd bent tegen de schade die jij of degene die jouw auto leent bij een ander veroorzaakt.
Een allriskverzekering dekt daarentegen ook de zelf veroorzaakte schade aan je eigen auto.
“Bij alle typen verzekeringen is er sprake van no-claimkorting bij schadevrije jaren. Denk dus goed na of het voordelig uitpakt als je schade claimt bij de verzekeraar”, zegt Van Zelst.
Hij raadt aan goede afspraken te maken met degene die jouw auto leent. “Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.”
[activecampaign form=34]
Meer over auto’s? Bekijk ook deze stukken eens:
- Lynk & Co is een hippe hybride van Zweeds-Chinese makelij – die moet de millennial voor €500 per maand aan een auto met deeloptie krijgen
- Gevallen autobaas Carlos Ghosn moet Nissan-Mitsubishi bijna €5 miljoen aan loon terugbetalen
- De ‘Elon Musk van de Balkan’ wil een luxueuze campus neerzetten in Kroatië – zo komt-ie eruit te zien
- De grote vraag naar elektronica veroorzaakt een chiptekort – daardoor moeten autofabrikanten de productie stilleggen
- Dit is Mate Rimac, de ‘Elon Musk van de Balkan’ die elektrische hypercars maakt